Expediční kolo je vlastně jakékoli kolo, na kterém se rozhodneme vyrazit na naší několikadenní cyklistickou cestu. Mnoho příspěvků a článků na webech říká, že jedinou správnou volbou pro cyklistické výlety je trekingové kolo.
Jaké kolo vybrat na delší cesty?
Mnoho lidí s cyklistikou začíná na běžném horském kole. Horské kolo se během cyklistického výletu osvědčí, protože je neuvěřitelně univerzální. Můžete k němu připevnit prakticky jakýkoli nosič jízdních kol a tak máte také možnost připevnění kufrů, když chcete vyrazit na vícedenní expedici.
Expediční kolo, kromě svého specifického typu, musí splňovat především několik funkcí. Především jde o funkci převážení zavazadel. Slušná trekingová kola či horská kola vhodná na delší cesty musí být schopna nést nosič jízdních kol zezadu i zepředu. Pokud s cyklistickou turistikou právě začínáte, stačí, aby na kolo bylo možné namontovat zadní nosič kol. Díky stojanu na kola si budete moci vzít kufry a tašky na kola. Kufr vám kromě možnosti připevnění zavazadel na kolo umožní na horní část odložit tašku nebo vak.
Rozměr kol na delší expedice či výpravy
Vhodné kolo na expedice či delší výpravy by mělo být dodáváno s velkými koly, nejlepší velikosti kol pro vaše cestovní kolo jsou 28 palců a 29 palců. Velikost 29“ kol a pneumatik je ve skutečnosti 28“ kolo (obě velikosti mají stejný průměr ráfku), rozdíl je pouze v šířce pneumatiky. Tuto velikost mají ve skutečnosti horská kola. Ve výsledku jsou to velmi široké a velké pneumatiky s drsným dezénem. 28 palcová kola s užšími pneumatikami a méně drsným dezénem fungují lépe na asfaltu, polních cestách, lesních cestách a malém štěrku. Širší pneumatiky jsou lepší pro obtížný terén, horský terén, skalnatý terén, silnice se spoustou písku a obtížné lesní úseky.
Turistické kolo by mělo být také vybaveno mechanickými kotoučovými brzdami. Brzdy tohoto typu umožňují bezporuchový provoz bez ohledu na povětrnostní podmínky. Staré ráfkové brzdy a takzvané V-brzdy měly tendenci méně brzdit za deště a obtížných povětrnostních podmínek. Kotoučové brzdy fungují perfektně i při velmi silné bouřce, navíc mohou být znečištěné blátem a přesto bude brzdná síla stále velmi vysoká. Je důležité, aby se nutně jednalo o mechanické brzdy ovládané jednoduchým vedením v hadici, protože hydraulické brzdy nejsou vhodné pro delší cyklistické výlety. V případě poškození vedení a úniku oleje jsou tyto brzdy zcela nepoužitelné.