Gravelové kolo je ve světě cyklistiky synonymem úspěchu. Nápad na kolo, na kterém se budete během dlouhé cesty cítit pohodlně, ať už na silnici nebo na štěrku, v lese nebo na polní cestě, si rychle získal oblibu mezi cyklisty. Gravel je cyklistický expresivní a nekonvenční individualista. Gravelová kola jsou jeden z nejuniverzálnějších typů jízdních kol na trhu.
Jak definovat gravelová kola
Gravelové kolo je kolo přizpůsobené pro jízdu ve složitějším terénu. Někdo řekne, že je stejné jako cyklokrosové kolo. Mezi nimi jsou však značné rozdíly.
Gravelové kolo bylo vytvořeno především pro sportovní soutěže. Na asfaltu je pomalejší než na silnici a v terénu horší než téměř jakýkoli MTB. Gravelová kola jsou pohodlná na výlety na dlouhé vzdálenosti. Poloha cyklisty na gravelu není tak agresivně sportovní jako na závodních kolech. Je to díky vyšší hlavové trubce a hladším úhlům vidlice a sedlové trubky. Díky delšímu rozchodu jsou také stabilnější. V tuto chvíli stojí za to dodat, že gravelové kolo není stroj, se kterým můžeme stále jezdit v jakémkoli terénu. Je vhodné pro otevřené, spíše ploché prostory s různým povrchem. Určitě to není správné vybavení, například pro kopcovité lesy.
V závislosti na modelu kola a vidlice můžeme najít různé velikosti vůlí. Některé jsou dokonce široké 55 mm. To zaručuje velkou svobodu při výběru pneumatik. Můžete použít odolné cestovní i silniční pneumatiky. V některých gravelech můžete dokonce namontovat pneumatiky pro horská kola. Měli byste však pamatovat na tlak v pneumatikách. Je třeba si uvědomit, že vzhledem k tomu, že gravelové kolo má být poměrně univerzálním kolem, je lepší pneumatiky nenafouknout „na maximum“. Mohou nastat situace, kdy budete potřebovat trochu větší přilnavost na štěrku nebo v bahně.
Jak vypadá gravelové kolo
Gravelové kolo je stejně specifické jako jeho myšlenka. Na první pohled je vidět, že má poměrně široká řídítka. Má také širší pneumatiky, které na silnici lépe sedí a s kolem se tak snadněji manipuluje. Důležitá je zde především aerodynamika. Řídítka gravelu tedy nejsou tak hluboká jako na silničních kolech. Vzhledem k hmotnosti gravelového kola se zde používají také kotoučové brzdy (mechanické, hydraulické). Umožňují účinné brzdění v obtížném terénu a za různých povětrnostních podmínek.